UVNITŘ ANKETA – Nejčastěji si české domácnosti předplácí televizní službu za 300 až 399 Kč měsíčně, vyplývá z průzkumu Nielsen Admosphere pro agenturu Atmedia.

Mírná nadpolovina českých diváků si předplácí některou z placených televizních služeb. Konkrétně tak činí 54 procent populace, zjistila agentura Atmedia, která se zabývá prodejem reklamy a sponzoringu na tematických televizních stanicích. Průměrně pak Češi platí za tyto služby 354 korun měsíčně. Menší polovina diváků placené televizní služby odmítá a spokojí se s bezplatným pozemním příjmem televizního signálu s tím, že počet takto nabízených televizních stanic je dostatečný. Diváci, jimž nabídka DVB-T/-T2 nestačí, využívají služeb operátorů satelitní, kabelové nebo IP televize, přičemž jejich počet kontinuálně roste. Čtyři z deseti předplatitelů za ně platí měsíčně 400 až 700 korun.

„Částka za placenou televizi se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 300 do 399 Kč měsíčně. V tomto rozmezí platí za sledování televize 23 procent diváků, kteří přijímají televizní stanice prostřednictvím některého z operátorů placené televize,” uvedla minulý týden na konferenci DIGIMEDIA 2021 Michaela Vasilová, výkonná ředitelka Atmedia v České republice. Hlavním důvodem pro využívání placených televizních služeb je především větší programová nabídka, ale také možnost využívání zpětného zhlédnutí televizních pořadů prostřednictvím funkce TimeShift nebo z televizních archivů. Vítá ho 37 procent respondentů průzkumu. Pro 32 procent je důležitá HD kvalita programů a pro 26 procent možnost sledování více televizních programů najednou na různých zařízeních.

„Řada dnešních televizních diváků chce mít možnost vybírat si mezi více televizními stanicemi, často volí různé placené tematické kanály zaměřené na konkrétní žánr. Zároveň chtějí sledovat své oblíbené pořady v co nejvyšší kvalitě a bez ohledu na čas původního vysílání. Tyto změny v chování televizních diváků můžeme pozorovat již delší dobu a covid-19 je ještě urychlil,” upozornila Michaela Vasilová. Česká republika však nadále patří mezi země s poměrně vysokým podílem diváků, jimž stačí bezplatná programová nabídka. Ve většina evropských zemí za sledování televize platí více než 60 procent domácností a nejčastěji se tento podíl pohybuje až okolo 80 procent.

Ohlédnutí za konferencí DIGIMEDIA 2021: prezentace, fotogalerie a záznam celé akce

„Hlavním důvodem, proč téměř polovina Čechů nechce za příjem televizního vysílání platit, je dostatečná nabídka televizních stanic vysílajících v digitálním pozemním vysílání,” míní Michalela Vasilová s tím, že tento důvod uvádí 71 procent respondentů, kteří nejsou zákazníky některého z operátorů placené televize a televizi tedy sledují zdarma. 63 procent z nich zmiňuje, že za sledování televize nechtějí platit, a 40 procent se domnívá, že placená televize je příliš drahá. K méně uváděným důvodům patří neochota řešit změnu příjmu televizního vysílání nebo obava z náročnosti takového procesu.

Průzkum, z něhož vyplynul tzv. Atmedia index, realizovala agentura Nielsen Admosphere na 6 134 respondentech ve věku 15 až 69 prostřednictvím online dotazování v Českém národním panelu. Dotazování probíhalo ve třech vlnách od jara loňského roku do jara letošního roku.