Vládního zmocněnce pro oblast médií a dezinformací bude mít Česká republika. Podle informací TW by se jím měl stát Michal Klíma
Kabinet premiéra Petra Fialy (ODS) ve středu odhlasoval vnik funkce nového zmocněnce pro oblast médií a dezinformací. Podle našich informací by vláda měla do této funkce jmenovat Michala Klímu, dosavadního poradce předsedy vlády pro mediální legislativu. Klíma působil v několika českých vydavatelstvích a před nástupem na Úřad vlády se angažoval v nevládních organizacích zaměřených na nezávislou žurnalistiku. Ty připravily komplexní návrh novel zákonů o České televizi a Českém rozhlasu, z nichž nyní vychází Fialova vláda u změn mediální legislativy. Aktuálně jde o novely zákonů o ČT a ČRo, které mají změnit způsob volby členů rad těchto veřejnoprávních médií.
Na změnách mediálních zákonů pracoval Český národní výbor Mezinárodního tiskového institutu (CZ IPI), v němž byl Klíma předsedou a členem správní rady, Nadační fond nezávislé žurnalistiky (NFNZ), kde byl místopředsedou a členem správní rady a iniciativa Rekonstrukce státu. Přijetím pozice premiérova poradce Klíma na funkce v těchto organizacích rezignoval a nadále zůstává pouze předsedou Nadačního fondu obětem holocaustu. Poradcem je Klíma od poloviny ledna, ve funkci vládního zmocněnce jeho pozice posílila.
Jak vláda změní mediální zákony? První na řadě jsou ČT a ČRo
Zmocněnce čeká příprava kampaně proti dezinformacím
„Přijal jsem nabídku pana premiéra Petra Fialy stát se jeho poradcem pro problematiku médií a dezinformací. Vítám snahu zlepšit situaci v těchto oblastech a budu se snažit k tomu přispět. Abych předešel spekulacím o střetu zájmů, rezignuji na funkci předsedy a člena správní rady Českého národního výboru Mezinárodního tiskového institutu a funkci místopředsedy a člena správní rady Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky,“ uvedl Michal Klíma letos v lednu, když se stal poradcem premiéra pro oblast médií.
V nové pozici Klímu čeká koordinace příprav novel mediálních zákonů, ale také strategie boje s dezinformacemi. Jak uvedl v připravovaném rozhovoru pro TW, velkou roli v této oblasti má sehrát mediální výchova. Uživatelé by měli sami umět rozpoznat hlavní znaky dezinformačních médií a ke zprávám přistupovat kriticky. Jedním z úkolů nového vládního zmocněnce má být příprava státní kampaně proti šíření dezinformací.
Michal Klíma má za sebou bohaté mediální zkušenosti. Po roce 1989 působil ve vedení celé řady vydavatelství novin a časopisů. Nejprve byl ředitelem Lidových novin, poté vedl vydavatelství Economia, pod které spadají Hospodářské noviny nebo časopis Ekonom, ředitelem byl i ve slovenském vydavatelství 7 Plus a českém Vltava Labe Media. Byl také zakladatelem vydavatelství Tablet Media, které před lety zavedlo jeden z prvních placených internetových titulů Dotyk.
Televizníweb.cz přinese příští týden rozhovor s Michalem Klímou