Francouzský mediální trh očekává, že v pátek padne rozhodnutí o uzavření streamovací služby Salto, kterou založily televizní stanice TF1, France Télévisions a M6 jako protiváhu Netflixu a Disney+.

Šlo o podobný projekt, jaký navrhoval velkým českým televizním skupinám generální ředitel České televize Petr Dvořák: tedy jakýsi „Czechflix“, který měl konkurovat globálním streamovacím službám typu Netflix tím nejlepším z původní české televizní tvorby. Jenže francouzská služba Salto si za dva roky existence získala jen 800 tisíc předplatitelů, což je daleko za předpoklady i počty uživatelů nadnárodních streamovacích platforem ve Francii. Francouzská média proto spekulují, že generální ředitelka veřejnoprávní stanice France Télévisions Delphine Ernotteová na páteční schůzi výboru Salto navrhne zánik společného podniku.

Podle Puremédias o převzetí streamovací služby Salto projevila zájem španělská společnost Agile, ale tři francouzské televize se nebyly schopny dohodnout, zda by pod ním mohla služba pokračovat. Salto to mělo nahnuté již od loňského roku, kdy francouzské úřady zamítly žádost komerčních stanic TF1 a M6 o souhlas s jejich fúzí. Poté oznámily úmysl ukončit spolupráci na společném podniku. Veřejnoprávní televize naznačila, že by v takovém případě Salto opustila také. Společná streamovací služba odstartovala po několikerém odložení termínu v říjnu 2020. Zahájení ostrého provozu předcházelo zkušební období od června 2020. Obsah služby tvoří archivy televizních pořadů, filmů a dokumentů od všech tří televizních skupin.

Televize málo investovaly a držely si i vlastní VOD služby

TF1, France Télévisions a M6 se původně dohodly, že každá v průběhu tří let investují po 15 milionech euro (360 milionů korun) do rozvoje služby Salto. Později zakladatelé služby upřesnili, že investice ztrojnásobí na celkových 135 milionů euro (3,24 miliardy korun). I to však bylo podle analytiků trhu s VOD službami málo. Jak poznamenala investiční banka Exane/BNPP, jenom německá RTL hodlala v roce 2019 investovat do rozvoje vlastní VOD služby 350 milionů euro, konkurenční ProSieben společně s Discovery 400 milionů euro. Salto mělo třem největším francouzským televizním skupinám napomoci udržet krok se změnami v diváckém chování Francouzů, kteří stále častěji odcházeli od lineárních televizních kanálů ke streamovacím službám.

Všechny tři televizní skupiny si ale vedle společné služby Salto ponechaly i vlastní streamovací služby MYTF1, 6Play a France.tv. To vyvolalo otázky, zda budou přednostně propagovat svoje individuální služby nebo společný podnik. Start služby Salto poznamenala vládní opatření proti šíření koronaviru, která dočasně zastavila produkci televizních pořadů. Proto se také posunul původní start služby z 3. června 2020 na 20. října téhož roku. Od začátku služba nabízela 15 tisíc hodin pořadů. Opožděný start dal ovšem náskok konkurenci. Již od roku 2014 na francouzském trhu působil lokalizovaný Netflix a postupně se k němu přidal Amazon Prime Video, Disney+ a další globální služby. Salto tak přicházelo na obsazený trh a nepodařilo se mu oslovit dostatečný počet uživatelů.

Czechflix je u ledu Televize sází na vlastní videotéky

Salto by mohl odkoupit Amazon Prime Video

Za první rok existence si TF1, France Télévisions a M6 stanovily za cíl dosáhnout jednoho milionu předplatitelů služby Salto, ve skutečnosti jich však získaly pouze necelých 300 tisíc. Videotéku si předplácelo pouze pět procent francouzských domácností, které deklarovaly, že využívají jednu nebo více placených VOD služeb. Za necelý rok pak Salto vygenerovalo ztrátu 72 milionů euro (1,73 miliardy korun). Problém byl i s distribucí platformy k divákům prostřednictvím zavedených televizních sítí. Během prvních osmi měsíců existence Salto podepsalo kontrakt pouze s jediným IPTV operátorem Bouygues Telecom, což je dceřiná společnost TF1, jednoho ze spoluvlastníků služby Salto. Ostatní hráči Salto odmítli, protože již šířily samostatné televizní archivy TF1, M6 a France Télévisions. Na konci roku pak TF1 přišla s nabídkou vlastní placené VOD služby MYTF1 MAX, což společně s plánovanou (ale nakonec neuskutečněnou) fúzí s M6 negativně ovlivnilo další vývoj služby Salto.

Po krachu plánované fúze změnila služba Salto předplatné, když zrušila několik různých úrovní v ceně 5 až 10 euro měsíčně a zavedla jednotné předplatné 7,99 euro měsíčně (nebo 69,90 euro ročně). Služba se rovněž objevila v nabídce Amazon Prime Video, který loni v listopadu projevil zájem o její odkoupení. Mezi dalšími zájemci měl být i Canal+ nebo provozovatel další francouzské streamovací služby Molotov, majitel americké FuboTV. Pokud by francouzské regulační orgány povolily fúzi televizních skupin TF1 a M6, bylo předjednáno, že by obě odkoupily od veřejnoprávní televize France Télévisions její třetinový podíl v Salto za 45 milionů euro (něco přes jednu miliardu korun). K tomu však nakonec nedošlo.

Chceme pro televize provozovat Czechflix, říká nový šéf CRA Miloš Mastník