Největší sportovní televizní událostí minulého roku byly bezesporu olympijské hry v Paříži. V tomto článku bych vám rád nastínil základní principy televizního přenosu očima síťového inženýra pracujícího přímo v Mezinárodním vysílacím centru (IBC) v Paříži. A vlastně si tak vytvoříte představu o zákulisí přenosů, až budete za rok sledovat ZOH z Milana a Cortiny d´Ampezzo.
Na fungování olympijských her lze nahlížet z mnoha různých perspektiv. Z pohledu televizního vysílání jde o obrovský mezinárodní projekt, který vyžaduje dokonalou přípravu a souhru desítek technických týmů, kterou zajišťuje společnost OBS (Olympic Broadcasting services). Více o práci pro OBS naleznete v článku:
Jaké to je pracovat na olympiádě? Rozhovor s Čechem z vysílacího centra v Paříži
Olympiáda v číslech
Na úvod několik působivých čísel, která ilustrují rozsah olympijských her. Pařížská olympiáda přilákala rekordní počet televizních diváků – sledovalo ji 5 miliard lidí po celém světě. Aby se tento jedinečný sportovní svátek dostal do všech koutů planety, bylo zapotřebí více než 10 000 akreditovaných profesionálů, přes 8 300 pracovníků hostitelské organizace OBS a 182 vysílacích organizací. Významnou roli sehrálo také 45 000 dobrovolníků, kteří zajišťovali hladký průběh na sportovištích, letištích, ve městech a veřejné dopravě.
Od sportovišť po televizní obrazovky
Odbavit sportovní událost z dění olympijských her a nabídnout ji televizním divákům po celém světě je komplexní úkol. Televizní vysílací řetězec se skládá z několika funkčních bloků, které obecně zahrnují produkci obsahu, zpracování a přenos. Níže popíši přenos události ze sportoviště a poskytnutí signálu držitelům práv (MRHs – Media Rights Holders), kteří následně šíří tuto událost prostřednictvím svých televizních stanic. Nastíním funkci a význam Mezinárodního vysílacího centra IBC (International Broadcast Centre) jakožto hlavního hubu pro veškeré kontribuční a distribuční signály.
Pro zjednodušení a lepší představu popíši přenos z Eiffel Tower Stadium, kde se soutěžilo v plážovém volejbale, do vysílacího centra a způsoby předávky držitelům práv. Zaměřím se na tzv. World Feed, tedy hlavní televizní signál, který je společný pro všechny vysílací společnosti. Záměrně vynechám všechny ostatní typy signálů, jako jsou unilaterály, RF signály, Beautycams, komentáře, zpětné linky, 5G přenosy, atd. Popis všech těchto druhů přenosu, i kdyby jen rámcově, by vydal na celou knihu. Více o využití 5G sítí nejen na zahajovacím přenosu se dočtete zde:
LOH Paříž 2024 ve znamení inovací a nástupu 4K UHD v pozemním vysílání
Základní princip doručení signálu z Eiffel Tower Stadium je velmi podobný pro všechna ostatní sportoviště.
Letní olympijské hry v Paříži se konaly na celkem 37 sportovištích. Většina z nich byla situována přímo v centru Paříže nebo v jejím blízkém okolí. Některá další sportoviště byla rozmístěna napříč Francií, od Lille až po Marseille. Jedno z nich se dokonce nacházelo na druhé straně zeměkoule – na Tahiti, kde se soutěžilo v surfingu.
Každé z těchto sportovišť produkovalo minimálně jeden World Feed. Některá sportoviště však generovala více World Feedu současně. Příkladem může být tenis z Roland Garros.
Ze sportoviště k držiteli práv – základní přenosový řetězec
Pro základní představu o přenosu signálu z místa sportovní události do Mezinárodního vysílacího centra IBC a následně k držiteli práv vypadá přenosový řetězec takto:
Řetězec se skládá ze dvou lokalit vzájemně propojených optickou sítí. V části Broadcast Compound se nachází sportoviště a zázemí pro veškerou vysílací technologii. Sem spadá přenosový vůz a technické operační centrum TOC (Technical Operations Centre).
Spojení mezi dějištěm sportovní události a vysílacím centrem je realizováno pomocí dedikovaných optických linek. Vždy je zajištěna hlavní linka (Main), záložní (Protective) a navíc tzv. záloha zálohy (Backup) pro maximalizaci spolehlivosti přenosu.
Mezinárodní vysílací centrum (IBC) je sídlem hostitelské organizace OBS (Olympic Broadcasting Services) a také sídlem držitelů vysílacích práv. Pod pojmem držitel vysílacích práv si lze představit mediální skupinu nebo konkrétní televizní stanici, která má oprávnění přenášet vysílání olympijských her ve svém regionu.
Předání signálu držiteli vysílacích práv je provedeno prostřednictvím technických místností CTA (Centralised Technical Areas).
Je nutné zmínit, že předávka signálu mezi hostitelskou organizací OBS a držitelem práv přímo v IBC není jedinou možností předávky. Televizní stanice nemusí být nutně v IBC. Signál může být distribuován prostřednictvím datových center rozmístěných po celém světě (PoP – Point of Presence), získán ze satelitu (MDS – Multi-channel Distribution Service) nebo prostřednictvím OBS Cloud.
IBC – Mezinárodní vysílací centrum
Před podrobným popisem přenosu plážového volejbalu z Eiffel Tower Stadium k držitelům vysílacích práv (MRHs) je vhodné seznámit se s významem a účelem Mezinárodního vysílacího centra IBC.
IBC je technické a organizační centrum, které slouží k příjmu, zpracování a distribuci vysílacích signálů. Olympijské IBC patří svou velikostí mezi největší vysílací centra na světě.
Pro olympijské hry v Paříži bylo IBC vybudováno v severní části města, v oblasti Le Bourget, v prostorách výstaviště o rozloze 40 000 m². Město Paříž předalo prostory hostitelské organizaci OBS v lednu 2024, a během rekordních šesti měsíců bylo IBC z větší části připraveno k provozu. Rychlost výstavby umožnil modulární systém, který výrazně zkracuje čas, snižuje náklady a je z velké části znovu použitelný. Po ukončení paralympijských her bylo centrum rozebráno a převezeno přímo do dějiště následujících her v Miláně a Cortině d’Ampezzo.
Úkolem OBS však není jen produkce a poskytování obsahu z her, ale také výstavba a správa Mezinárodního vysílacího centra. OBS zajišťuje výstavbu a provoz klíčových technických oddělení, mezi něž patří:
- CSC (Commentary Switching Centre) – Centrum pro správu komentářů slouží jako hlavní uzel pro řízení komentátorských okruhů, koordinačních linek a ISR (International SoundforRadio). ISR zajišťuje zvukový přenos ze stadionu bez komentáře – například ruchy z publika, pokyny trenérů nebo jiné okolní zvuky.
Během konání soutěží bylo do CSC směrováno přibližně 850 komentátorských přenosů. Celkově se jednalo o více než 3 500 propojených okruhů mezi jednotlivými sportovišti a Mezinárodním vysílacím centrem. Personál pečlivě monitoruje a podle aktuálních potřeb přepíná signály.
- Archiv – Primárním cílem archivu je zaznamenat všechny klíčové okamžiky olympijských her. Tento obsah, vytvořený společností OBS zahrnuje široké spektrum záznamů – od zahajovacího ceremoniálu přes rozhovory a tiskové konference až po slavnostní zakončení her.
Archivaci klíčových okamžiků zajišťuje tým 290 operátorů z 36 zemí, kteří efektivně využívají možnosti umělé inteligence. AI hraje zásadní roli při analýze video obsahu – dokáže rozpoznávat obličeje, identifikovat klíčové scény a generovat detailní metadata, což výrazně usnadňuje organizaci a vyhledávání v archivu.
- MDS (Multi-channel Distribution Service) – Oddělení zajišťuje distribuci signálů prostřednictvím satelitního vysílání. Tato služba je určena pro držitele vysílacích práv, kteří se nenacházejí přímo v Mezinárodním vysílacím centru.
Na 17 satelitních kanálech je přenášen obsah z vybraných sportovních událostí, včetně anglického komentáře. Součástí této služby je také distribuce obsahu olympijského kanálu ONC (OlympicNewsChannel).
- OCN (Olympic Channel News) – Jedná se o televizní kanál, který mohou televizní stanice převzít a odvysílat bez jakýchkoliv úprav.
TV kanál nabízí přehled nejdůležitějších událostí dne, tiskové konference, komentáře a exkluzivní pohledy do zákulisí her.
- Technical MCR (Master Control Room) – MCR je klíčové pracoviště poskytující technickou podporu všem technickým operačním centrům (TOC), která se nacházejí přímo na straně sportovní události. Před zahájením přenosu provádí technickou zkoušku (Kontrola kvality videa, audia, kontrola záložní trasy).
Toto centrum slouží také jako hlavní místo, kde se inženýři scházejí při řešení technických problémů a poruch.
- PQC (Production Quality Control) – Během olympijských her zajišťuje oddělení kontroly kvality vysoký standard obsahu v souladu s olympijskými principy.
Tým PQC se zaměřuje na zachování neutrality, obsahové vyváženosti, rovnoměrného zastoupení pohlaví, komplexnosti a atraktivity obsahu pro diváky na všech kontinentech. Operátoři PQC jsou v neustálém kontaktu s produkčními týmy na sportovištích a v případě potřeby upozorňují na případnou neobjektivitu, technické nedostatky nebo nesrovnalosti v grafice.
- CTA (Centralised Technical Areas) – CTA jsou technické místnosti (stojanovny) strategicky rozmístěné v IBC.
Tato místa slouží jako klíčové body, kde se propojuje infrastruktura a technologie hostitelské společnosti OBS s technologiemi vysílacích organizací. Signály jsou obecně šířeny z hlavní CTA do ostatních CTA prostřednictvím hvězdicové topologie, což zajišťuje efektivní způsob šíření signálů napříč celým IBC.
- CDU (Contribution, Distribution, Unilateral) – Kontrolní oddělení pro distribuci a kontribuci je považováno za srdce celé olympiády. Tento prostor, jehož hlavním poznávacím prvkem je obrovská monitorovací stěna, slouží k neustálé kontrole a směrování signálů.
Zkušení operátoři na pracovištích Contribution, Distribution a Unilateral sledují více než 360 obrazovek s živými přenosy. V případě výpadku signálu okamžitě zasahují a zajišťují nápravu. Jejich hlavním úkolem, kromě řady dalších, je minimalizovat dobu výpadku tak, aby divácký zážitek nebyl nijak omezen.
V nejvytíženějších dnech sledují operátoři současně až 60 různých signálů, včetně záběrů ze sportovišť, BeautyCams, záběrů z vrtulníků a dalších. Oddělení rovněž spravuje unilaterální signály – signály vytvořené nebo přizpůsobené specificky pro jednoho vysílatele. Tyto signály obvykle zahrnují exkluzivní obsah, jako jsou rozhovory, vlastní komentáře nebo specifické záběry.
Na základě požadavků zajišťuje OBS i zázemí pro vysílací organizace. To zahrnuje přípravu prostor pro kanceláře, sklady, kontrolní místnosti (MCR), televizní studia, střižny, komentátorské pozice a další. Největší plochu v IBC využívala americká NBCU (3 300 m²), Japan Consortium (2 770 m²) a čínská CMG (1 500 m²).
Celkově během olympijských her hostilo IBC 62 vysílacích organizací, mezi nimi například BBC, France TV, Dentsu, Nine, Discovery, RAI, BEIN, ale i Českou televizi, Český rozhlas a Slovenskou televizi.
Přibližně 2–3 týdny před zahájením her začala většina televizních stanic navážet a instalovat svou technologii v IBC. V této fázi se IBC symbolicky proměnilo v „mediální vesnici“ s veškerým zázemím pro tisíce pracovníků z celého světa. Personál měl k dispozici restaurace, kavárny, obchod s potravinami, čistírnu oděvů, poštu, obchod se suvenýry i lékařskou pohotovost. Toto vše bylo zajištěno proto, aby se pracovníci mohli cítit co nejkomfortněji během období extrémního pracovního nasazení.
Od hřiště pod Eiffelovkou až po vaše televize: Přenosový řetězec v detailu
Plážový volejbal ze stadionu pod Eiffelovou věží (Eiffel Tower Stadium) byl snímán několika kamerami v UHD rozlišení a ruchovými mikrofony umístěnými na hřišti. Tyto signály byly zpracovány přenosovým vozem (OB Van), který byl umístěn v těsné blízkosti stadionu, v tzv. Broadcast Compound prostoru.
Přenosový vůz slouží jako mobilní režie a je vybaven:
- Video režii pro střih obrazu,
- Audio režii pro mix zvukových stop,
- Zařízením pro opakované záběry,
- Injektáží grafiky,
- Multiviewer zobrazovači pro přehledný monitoring signálů.
Posádku tvoří operátoři v čele s vedoucím přenosového vozu.
Obraz ze všech 37 sportovišť byl vyráběn nativně v UHD rozlišení (Ultra High Definition). Přenos signálu z přenosového vozu do hlavní technologické místnosti (TOC – Technical Operation Centre) probíhal ve standardu UHD 12G-SDI.
UHD 12G-SDI je pokročilý standard pro přenos video signálu, který se široce používá v profesionální produkci, včetně televizního vysílání, živých přenosů a postprodukce.
- UHD (Ultra High Definition) označuje 4K rozlišení (3840 x 2160 pixelů), což je čtyřikrát více než běžně používané Full HD (1920 x 1080 pixelů).
- 12G označuje přenosovou rychlost 12 gigabitů za sekundu.
- SDI (Serial Digital Interface) je digitální rozhraní, které umožňuje přenos nekomprimovaného video signálu.
UHD 12G-SDI signál je velmi datově náročný, což činí jeho přenos do IBC méně efektivním. Proto se tento 12 gigabitový tok komprimuje v hlavní technologické místnosti TOC. Pro kompresi se používají kodeky TICO (Tiny Codec).
TICO je lehký kompresní standard vyvinutý společností intoPIX, který umožňuje zmenšit 12Gbps signál na pouhé 3Gbps (3G-SDI). Hlavní výhodou tohoto kodeku je zachování kvality obrazu – přestože dochází ke kompresi dat, výsledná kvalita je pro lidské oko nerozeznatelná od originálu. Díky velmi nízké latenci je TICO ideálním řešením pro přenosy živých sportovních událostí.
Proč nepoužít jiné kodeky, jako JPEG2000, H.264 nebo H.265?
JPEG2000 sice nabízí podobnou kvalitu obrazu, ale jeho latence je mnohem vyšší, což jej činí méně vhodným pro živé přenosy. Kodeky H.264 a H.265 zase dosahují vyšší míry komprese, což však vede k výrazné ztrátě kvality obrazu. TICO tak představuje optimální kompromis mezi kvalitou, rychlostí a efektivitou přenosu.
Kontribuční síť
Mezi sportovištěm a IBC je zřízena dedikovaná optická síť označovaná jako TCN (Telecom Contribution Network). Tato síť slouží k přenosu mezinárodního signálu – tzv. World Feedu – ze sportoviště do IBC.
Signál je v IBC přijímán ve formátu UHD ST2110 IP. Pro zajištění maximální spolehlivosti je přenos realizován přes hlavní a záložní linku. Navíc je k dispozici tzv. „záloha zálohy,“ která využívá odlišnou technologii, čímž se minimalizuje riziko výpadků.
Jádro síťové infrastruktury v IBC
Signál, World Feed, ze sportovišť je v Mezinárodním vysílacím centru zpracováván prostřednictvím standardu ST2110. Tato technologie tvoří základní infrastrukturu hostitelské organizace OBS. OBS dále převádí signál z formátu ST2110 na jiné typy podle požadavků držitelů vysílacích práv (MRHs). Držitelé práv mohou signál získat ve formátech – SDI HD, SDI UHD, IP HD, IP UHD, SRT (Secure Reliable Transport). Přičemž stále nejžádanější je formát SDI HD.
Tyto signály jsou televizním stanicím v IBC předávány prostřednictvím technologických místností CTA (Centralised Technical Areas). CTA, jak již bylo výše uvedeno, slouží jako klíčové uzly, kde se setkávají technologie OBS (vysílací zařízení, servery, síťové prvky…) s technologiemi televizních stanic. Právě zde se nachází předávací rozhraní mezi OBS a televizními stanicemi. Toto rozhraní je tvořeno optickou vanou zakončenou LC/PC single-mode konektory.
Kde končí odpovědnost OBS?
Signál ze sportoviště putuje přenosovým řetězcem až na optické rozhraní v technologické místnosti CTA. Zde končí odpovědnost OBS za obsahovou a technickou stránku signálu.
V tomto bodě se k signálu připojují jednotlivé televizní stanice, které si upravují signál podle svých potřeb a technických požadavků. Po této úpravě je signál odeslán z IBC nejčastěji prostřednictvím dedikovaných linek (STM, Ethernet…) do centrálních studií příslušných televizních stanic (např. Česká televize – Praha, BBC – Londýn).
V poslední fázi je signál šířen distribučními sítěmi na terestrické vysílače, satelity nebo CDN (Content Delivery Networks) ke koncovým uživatelům, divákům olympijských her. Divák si může zvolit, zda bude sledovat plážový volejbal na televizoru, tabletu, počítači nebo mobilním telefonu.
Standardy přenosového řetězce
Přenosový řetězec zahrnuje několik klíčových pojmů a standardů, které si zaslouží podrobnější pozornost. O standardech, které významně optimalizují přenosy, připravuji podrobnější článek. V něm se dočtete o specifikacích jednotlivých formátů, přenosových rychlostech, a především o standardu SMPTE ST2110. Tento standard, díky svým vlastnostem, přinesl mnohem větší flexibilitu v přenosu a výrazně zjednodušil infrastrukturu přenosové sítě. OBS, využívající ST2110, je schopno nabídnout divákům mnohem širší spektrum obsahu než kdykoli předtím. V Paříži OBS vytvořilo přes 11000 hodin obsahu. Zatímco v Londýně 2012 to bylo o polovinu méně, 5600 hodin.
Jak se změnila technologie za 10 let
Na olympiádě v Soči v roce 2014 byly SDI signály ze všech sportovišť dodávány televizním stanicím v IBC prostřednictvím koaxiálních kabelů. O deset let později, na olympiádě v Paříži v roce 2024, byly tytéž SDI signály přenášeny jako single link po optických vláknech. Jinými slovy, každý signál (World Feed) byl doručen buď jedním koaxiálním kabelem, nebo jedním optickým vláknem.
Představme si však, že kromě World Feedů jsou k dispozici také jejich záložní kopie a další druhy signálů, jako jsou Beauty Cams, olympijských kanál, přenosy z tiskových konferencí a podobně. V takovém případě může OBS nabízet až 82 různých signálů. Svazek 82 koaxiálních kabelů má značné rozměry, zatímco optický kabel s 82 vlákny je již výrazně menší. Je však možné tento objem ještě více snížit?
Ano, je. Pomocí IP sítě lze přenést celý balík signálů pouze po jednom páru optických vláken. IP přenosy obecně výrazně snižují náročnost na technologii i kabeláž. Pokud bychom šli ještě dále do extrému, může se za několik olympiád stát, že role IBC bude výrazně omezená. Již dnes část držitelů vysílacích práv přebírá signál prostřednictvím cloudového řešení, což znamená, že technologie je decentralizovaná napříč světem, a tedy není potřeba její instalace v IBC.
Vstříc Milano Cortina 2026
Zimní olympijské hry v Milano Cortina se sice uskuteční až v únoru 2026, ale již za pár týdnů začnou přípravy na tyto hry. V centrále OBS v Madridu se zahájí základní konfigurace síťových prvků, které budou následně použity při hrách. Bude využita principiálně stejná infrastruktura a technologie jako v Paříži, i když vzhledem k rozsahu her a počtu držitelů práv nedosáhnou takového objemu, jako tomu bylo při loňských hrách. Můžeme však očekávat masivnější využití privátních 5G sítí, použití virtuálních přenosových vozů nebo distribuci signálu k držiteli práv prostřednictvím cloudu.
Úvodní snímek: Lukáš Marek